sobota, 23 maja 2015

"Bękarty wojny" na Kielecczyźnie - "Legion" Elżbiety Cherezińskiej

źródło: www.zysk.com.pl
Do tej pory moje spotkania z twórczością Cherezińskiej muszę uznać za średnie. „Gra w kości” była w porządku, ale chyba spodziewałam się znacznie lepiej rozwiniętej akcji. Z „Legionem”, niestety, było podobnie. Opis książki mnie zachwycił i sięgnęłam po książkę z nadzieją na to, że pod formą powieści szpiegowsko-wojennej dostanę świetną lekcję historii. I tutaj w zasadzie się nie pomyliłam. Choć ubolewam, że w książce za mało było mrożących krew w żyłach opisów akcji militarnych i partyzanckich.
Legion” opowiada o jednostce żołnierzy, Brygadzie Świętokrzyskiej, która w czasie II wojny światowej walczyła z okupantem niemieckim, a pod koniec wojny nie chciała podporządkować się coraz silniejszym wpływom komunistycznym. Powieść ilustruje dzieje Brygady, która maszeruje na Zachód i realizuje tym samym program militarny NSZ.
Spodziewałam się, że książka będzie składała się przede wszystkim z brawurowych akcji rzeczonej Brygady, że poznam tajniki ich działań i przeprowadzanych operacji wojennych. Otrzymałam coś zgoła innego – o zmaganiach w terenie jest stosunkowo niewiele, znacznie więcej znajdziemy w książce politycznych przepychanek. Poznajemy dokładnie losy poszczególnych bohaterów, widzimy jak krzyżują się losy różnych postaci, jak łamie się ich życie przez wojnę. W „Legionie” nie znajdziemy wielu opisów walk. Poznamy za to historię jednostki, która do dziś budzi wiele kontrowersji. Szczerze zachęcam do wcześniejszego poczytania na temat bohaterów, żeby wiedzieć kim dokładniej byli i dlaczego ich działania są przyczyną wielu dyskusji.
Powieść Cherezińskiej niesamowicie szczegółowo pokazuje również konflikt i skomplikowane relacje między AK, NSZ, rządem na emigracji a zwykłymi partyzantami walczącymi o wolną Polskę.Legion” to przedstawienie fragmentu mało znanej polskiej historii, która przecież wciąż jest żywa. Mimo że książka może przerazić objętością (a niektórych tym zachęcić), to czyta się ją szybko, język jest żywy, ekspresyjny, momentami ironiczny. Szczególnie polecam tę pozycję osobom, które lubią poznawać historię przez pryzmat ciekawie skonstruowanych dialogów.
O twórczości Cherezińskiej słyszę różne – naprawdę mieszane – opinie. Moja druga przeczytana książka tej autorki podobała mi się bardziej niż pierwsza. Mam nadzieję, że ta tendencja się utrzyma.

Polecam:
  • czytelnikom, którym niestraszne 800 stron historii,
  • wszystkim, którzy interesują się tą bardziej kontrowersyjną częścią polskich dziejów,
  • fanom twórczości Elżbiety Cherezińskiej.
Nie polecam:
  • tym, których przerażają wielkie knigi,
  • osobom, które wolą czytać o brawurowych akcjach militarnych, a nudzi ich polityka,
  • czytelnikom, którzy nie przepadają za narracją przeplataną notkami biograficznymi.

Legion, Elżbieta Cherezińska, Zysk i S-ka, Poznań 2013.

[Kostek]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz